M - 7. A

MATEMATIKA 7. A

            Vítám vás na nových stránkách. Spolupracovat budeme obdobně.

            Kontakt: vildajarka@seznam.cz


po 15.6. Tento týden zadám opakovací příklady. Můžeš-li a chceš-li, udělej si a případně zašli 

              ke kontrole. Děkuji a za všechnu spolupráci v nelehké situaci děkuji. Přeji také krásné

              prázdniny.   

              Př.: Sb. 109/1.A; 109/2.Aa,b; 109/3. Aa,b,c; 110/7.Aa,b; 111/16.; 112/20., 112/22.


čt 10.6. Abychom tento týden stihli vše o procentech v rámci učiva 7. roč., podíváme se nyní 

             na promile, což opět s procenty souvisí. Příští týden je vypracování úkolů dobrovolné, 

             kdo můžete, prosím, ještě týden zkuste spolupracovat. Bude se jednat spíše

            o doplnění či opakování. Děkuji za pro mnohé nelehkou spolupráci v době koronaviru

           a věřím, že od 1.9. se budeme pravidelně setkávat ve škole s vyučujícími.  


            Napiš si nadpis: PROMILE

            Opiš si tabulku v uč. str. 74.

            Tedy: 0,8 % = 8 ‰, 0,07 % = 0,7 ‰

                       6 ‰ = 0,6 %, 27 ‰ = 2,7 %

             Zkus si cvičení: uč. 75/2.B, 75/3.B 

            Opiš si příklad: Vypočítej, kolik je: 5,4‰ z 25 000 Kč.

                                      1000 ‰ ..... 25 000 Kč

                                            1  ‰  ....... 25000 : 1000 = 25 Kč

                                           5,4 ‰ ..... 5,4 . 25 = 135 Kč

             Zkus vypočítat př. v uč. 75/4.


st 9.6.  V úterý ve škole jsme se bavili o úroku, dani z úroku. Podíváme se na to.

            Napiš si nadpis: ÚROKOVÁ SAZBA A ÚROK

            Přečti si v uč. str. 69 - 70.

            Opiš si tabulky uprostřed str. 70.

            Opiš si tyto příklady: 

                1) Úrok nezdaněný

                    Př.: Vypočítejte roční úrok z půjčky 100 000 Kč při roční úrokové míře 6%. 

                       100% ..... 100 000 Kč

                           1 % .....1 000 Kč

                           6 % ..... 1 000 . 6 = 6 000 Kč (roční úrok - nezdaněný)

                       Vratka po roce: půjčka + úrok = 100 000 + 6 000 = 106 000 Kč. 

                       Roční úrok z dané půjčky je 6 000 Kč a celková vratka 106 000 Kč. 

        

                 Vysvětlili jsme si ve škole, že stát chce z každé finanční transakce daň. Daň se 

                 odevzdává z úroku. Provedeme stejný příklad, ale s daní. Daň z úroků námi 

                 počítaných je 15 %.


                  2) Úrok zdaněný

                      Př.: Vypočítejte zdaněný roční úrok z půjčky 100 000 Kč při roční úrokové 

                            míře 6%. Jaká je výše daně státu?

                             100% ..... 100 000 Kč

                                 1 % .....1 000 Kč

                                6 % ..... 1 000 . 6 = 6 000 Kč (roční úrok - nezdaněný)

                            Daň z úroku (15 % z 6 000 Kč): 100 % ..... 6 000 Kč

                                                                                     1 % ..... 60 Kč

                                                                                    15 % ..... 15 . 60 = 900 Kč (daň z úroku)

                            Zdaněný roční úrok: 6 000 - 900 = 5 100 Kč

                            Vratka po roce: půjčka + zdaněný úrok = 100 000 + 5 100 = 105 100 Kč. 

                            Roční zdaněný úrok z dané půjčky je 5 100 Kč a celková vratka 105 100 Kč.

                            Daň státu činí 900 Kč. 

    

                           Můžeš zkusit vypočítat a zaslat: uč. 73/11., 76/10.A

            


út 9.6.  Setkání s 15 žáky ve škole - procvičování procent a řešení těch 3 příkladů z 8.6.


po 8.6.  Zkus si dnes spočítat tyto příklady. Zítra se uvidíme ve škole, vezměte si sešity, 

              učebnice nemusíte, zkusíme prolétnout mnohé učivo, kterým jste se doma zabývali.

               Př.: 1) Šest žáků 7. třídy, což představuje 24% všech žáků třídy, mělo vyznamenání. 

                        Kolik je ve třídě žáků?

                     2) Z celkového počtu 60 dětí pátého ročníku jede 75 % na školu v přírodě. Kolik 

                         dětí jede na školu v přírodě?

                     3) Z 570 míst v divadle bylo při představení obsazeno 490 míst. Kolikaprocentní 

                         byla návštěvnost představení?

                Nachystej si řešení příkladů na úterý, projdeme je spolu. Díky.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

čt 4.6.  Zkus si zopakovat výpočet procentové části: sb. 102/22.

            Zkus si zopakovat výpočet základu: uč. 62/8. A a)

            Nyní si uděláme třetí možný příklad u výpočtů s procenty, takže si napiš:

           3) Výpočet počtu procent:

                   Př.: Z 25 žáků ve třídě je 16 dívek. Kolik je to %? A kolik % tvoří chlapci?

                        Řešení: 100 % ..... 25 žáků 

                                          1 % ..... 25 : 100 = 0,25 žáka 

                                          x % ...... 16 dívek

                                          --------------------------------------------------

                                         x = 16 : 0,25 = 64 % (dívky)

                                             

                                       Chlapci: 100 % - 64 % = 36 %

                                       Ve třídě je 64 % dívek a 36 % chlapců.


                       Až si příklad opíšeš, podívej se ještě na video:

                                       https://www.youtube.com/watch?v=2GDyULXEyUs 

  

                     Zkus vypočítat a opět můžeš zaslat ke kontrole spolu s příklady na začátku 

                    dnešní hodiny: 

                              Př.:  Ve volbách do třídního parlamentu hlasovalo pro Jitku 60 žáků

                                    z celkem 250 žáků školy. Kolik % hlasů Jitka získala?


st 3.6.  Na opakování výpočtu procentové části spočítej (a případně zašli ke kontrole) př.:

                                - uč. 57/11.

            Můžeš si pustit video, stačí po 4 min 30 s: 

                              https://www.youtube.com/watch?v=SdEWyLd4vSA 


            Dnes se kousek posuneme dále, napiš si vzorový příklad:

          2) Výpočet základu

                Př.: Když 25% je 400 Kč, kolik je základ?

                         25 % ........ 400 Kč (napíšeme zadané hodnoty)

                            1 % ........ 400 : 25 = 16 Kč (vydělíme procentovou část počtem procent)

                       100 % ......... 16 . 100 = 1 600 Kč (vynásobíme jedno procento stem)

                     Základ byl 1 600 Kč. 


                 Můžeš si pustit video od 9 min 48 s do 11 min 36 s:

                                https://www.youtube.com/watch?v=XWL57IGew_I 

          

                Zkus si vypočítat (a opět budu rád, zašleš -li ke kontrole): 

                               - uč. 65/2.


út 2.6.  Věřím, že včerejší učivo máte zvládnuté. Nyní si napiš do sešitu větu, na které 

            si vysvětlíme určité pojmy u procent:


            Marie z částky 1500 Kč věnovala 5 % Lucii, což je 75 Kč.

               ZÁKLAD, tj 100 % ... 1500 Kč

               POČET PROCENT ... to je těch 5 % (kolik % nás zajímá)

               PROCENTOVÁ ČÁST ... 75 Kč


            Dále si napiš:

           1) Výpočet procentové části (to jsme již vlastně včera zkusili v př. o Marii a Lucii)

                 Př.: Televizor za 11 500 Kč byl zlevněn o 8 %.  Kolik Kč činí sleva? Jaká je jeho 

                        nová cena?

                                 100 % ... 11 500 Kč

                                     1 % ... 11 500 : 100 = 115 Kč

                                     8 % ... 115 . 8 =  920 Kč (sleva)

                     11 500 - 920 = 10 580 Kč (nová cena)

                      Televizor zlevnili o 920 Kč a stojí nyní 10 580 Kč.


                  Zkus nyní vypočítat a případně zaslat ke kontrole (opiš si i zadání): 

                    Př.: Anežka šla do obchodu, kde viděla rifle s cenou 750 Kč a cedulkou - sleva 

                          20 % bude odečtena u pokladny. Kolik korun byla sleva? Kolik Kč zaplatila 

                          Anežka u pokladny? 

                    Př.: Honza si dal za cíl udělat každý den 120 kliků. Dnes se mu povedlo o 10 % 

                          kliků udělat více. Kolik jich tedy dnes udělal? 


po 1.6. Přeji vše dobré k dnešnímu Dni dětí. Jako dárek přidám i trochu nového učiva, 

            ale věřím, že pro vás zajímavého i praktického.


           Napiš si nadpis kapitoly: PROCENTA, ÚROKY

           Dále si napiš podnadpis: CO JE TO PROCENTO

           Opiš si tabulku v uč. 2. díl na str. 55 nahoře.

           Opiš si příklad: Př.: Vypočítej - a) 1 % z 2200 kg

                                                                        100 % ... 2200 kg

                                                                            1 % ... 2200 : 100 = 22 kg    

                                                             b) 1 % z 39 Kč

                                                                       100 % ... 39 Kč

                                                                           1 % ... 39 : 100 = 0,39 Kč

             Obdobným způsobem si vypočítej př.: uč. 55/1.

             Opiš si tabulku na str. 55 dole.

             Prohlédni si uč. 56/B a zjistíš , že vše je správně. Snaž se tomu porozumět.

             Vypracuj (stačí výsledky) př.: uč. 56/4. a)

             Přečti si příklad uč. 56/C a snaž se mu porozumět (nejdříve se spočítá 1 % a pak z něj 

             daný počet %; obdobné, jako bys nejdříve zjistil cenu jedné krabice mléka a pak ji 

             vynásobil počtem krabic a zjistil tím konečnou sumu).

             Opiš si příklad i s řešením: 

                  Marie má 1500 Kč. Rozhodla se 5 % z této částky věnovat Lucii na přípravu 

                  oslavy narozenin. Kolik Kč tedy Lucii věnovala?

                     100 % ........ 1500 Kč (tzv. ZÁKLAD)

                        1 % .......... 1500 : 100 = 15 Kč

                        5 % ......... 5 . 15 = 75 Kč

                     Marie přispěla Lucii na oslavu částkou 75 Kč. (Lucie děkuje!)


čt 28.5.  Dnešní poslední hodinu týdne věnujeme opakování, abyste si zvládli nechat vše

              uležet. Příští týden přeskočíme přímou a nepřímou úměrnost a zaměříme se na

             procenta. Ta již ze života trochu čí více znáte a setkáváte se s nimi (slevy v obchodech

             apod.).


            Dnes je zadání dalších povinných příkladů (zaslat nejlépe do úterý 2. 6.):      

                                     -  uč. 28/úl. na závěr A - 9., 10

       

           Děkuji opět za týdenní spolupráci a přeji dobrý víkend. 


st 27.5.  Stále někteří zasílejte povinné příklady z 21.5.! Do čtvrtku 28.5.!


              Ve čtvrtek jste se dívali na videa ohledně měřítka mapy, plánu.    

              Napiš si podnadpis: Výpočet měřítka mapy

              Pusť si ještě jednou toto video:    https://www.youtube.com/watch?v=uy9H-uQa3us 

              Opiš si příklad z videa (zadání, výpočet).


             Opiš si zadání příkladu:  Zdice jsou 10 km od Berouna. Na Petrově mapě jsou tato 

                                                       města vzdálena 4 cm. Jaké je měřítko Petrovy mapy?


             Zkus si příklad vyřešit, pak se podívej, jak se ti to podařilo a případně si oprav

             a napiš si správné řešení:


            Řešení: 

                   Nejprve převedeme obě vzdálenosti na stejné jednotky - cm. 

                   10 km = 10 000 m = 1 000 000 cm

                   Takže 4 cm na mapě představuje 1 000 000 cm ve skutečnosti. 

                   Měřítko mapy hledáme ve tvaru 1 : x.

                      4 cm na mapě ........ 1 000 000 cm ve skutečnosti

                      1 cm na mapě .........1 000 000 : 4 = 250 000 cm ve skutečnosti

                   Měřítko Janiččiny mapy je 1 : 250 000.


           Jiné řešení (viz řešení ve videu):

                    Dáme ve stejných jednotkách do poměru mapu : skutečnosti a pak zkrátíme tak,

                    aby první člen poměru byl 1.

                                4 : 1 000 000 = 1 : 250 000

                     Měřítko Janiččiny mapy je 1 : 250 000.


          Zkus vypočítat a můžeš zaslat ke kontrole: Př.: Sb. 80/7.


út 26.5.  Stále někteří zasílejte povinné příklady z 21.5.! Do čtvrtku 28.5.!


               Ve čtvrtek jste se dívali na videa ohledně měřítka mapy, plánu.

               Napiš si podnadpis: Výpočet rozměru na mapě (jdeme ze skutečnosti do mapy)

               Pusť si ještě jednou toto video:    https://www.youtube.com/watch?v=oszeGvQKV3s 

               Opiš si příklad z videa (zadání, výpočet).


               Opiš si zadání příkladu: Vzdálenost z Prahy do Brna je podle dálničního ukazatele

                                                        200 km. Jak daleko jsou obě města od sebe na automapě 

                                                        s měřítkem 1 : 200 000?


               Zkus si příklad vyřešit, pak se podívej, jak se ti to podařilo a případně si oprav

               a napiš si správné řešení:


              Řešení: 

               Měřítko 1 : 200 000 znamená, že 1 cm na mapě představuje 200 000 cm ve

               skutečnosti.

               Převedeme 200 000 cm = 2 000 m = 2 km.

               Tedy 1 cm na mapě představuje 2 km ve skutečnosti.

                          1 cm na mapě = 2 km ve skutečnosti

                          x cm na mapě 200 km ve skutečnosti

                          x = 200 : 2

                          x = 100 cm

                 Vzdálenost obou měst na mapě bude 100 cm = 1 m.


         Zkus vypočítat a můžeš zaslat ke kontrole: Př.: Sb. 80/6. a, b



po 25.5. Stále někteří zasílejte povinné příklady z 21.5.! Do čtvrtku 28.5.!

               Děkuji těm, kteří mi zasíláte i dobrovolné příklady ke kontrole.


              Ve čtvrtek jste se dívali na videa ohledně měřítka mapy, plánu. 

               Vezmeme to pěkně popořádku.

               Napiš si nadpis: MĚŘÍTKO MAPY A PLÁNU

               Napiš si podnadpis: Výpočet rozměru ve skutečnosti (jdeme z mapy do 

                                                 skutečnosti) 

               Pusť si ještě jednou toto video:  https://www.youtube.com/watch?v=-c06UuAxaFg 

               Opiš si příklad z videa (zadání, výpočet).

               Opiš si tabulku v učebnici na str. 22 uprostřed.

               Opiš si tabulku v učebnici na str. 23 dole.

               Opiš si zadání příkladu: Na turistické mapě s měřítkem 1 : 40 000 je vzdálenost 

                                                        Staré Lhoty a Nové Lhoty 9 cm. Jaká je vzdálenost těchto 

                                                        obcí ve skutečnosti?

              Zkus si příklad vyřešit, pak se podívej, jak se ti to podařilo a případně si oprav 

              a napiš si správné řešení:

     

            Řešení:

            Měřítko 1 : 40 000 znamená, že 1 cm na mapě představuje 40 000 cm ve skutečnosti.

            Převedeme 40 000 cm = 400 m = 0,4 km.

           Tedy 1 cm na mapě představuje 0,4 km ve skutečnosti.

           1 cm na mapě 0,4 km ve skutečnosti

           9 cm na mapě představuje 9 . 0,4 = 3,6 km.

           Vzdálenost Staré Lhoty a Nové Lhoty je 3,6 km.


          Zkus vypočítat a můžeš zaslat ke kontrole: Př.: Sb. 78/2. A a)

                                                                                       : Sb. 78/1. a)       

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

čt 21.5.  Stále někteří zasílejte povinné příklady ze 13.5.! Do čtvrtku 21.5.!

              Děkuji těm, kteří mi zaslali dobrovolné příklady ke kontrole.

              Dnes je zadání dalších povinných příkladů (zaslat nejlépe do úterý 26. 5.):

                         Uč. 28/úl. na závěr A: 1. - 8.    


              Od nového týdne přejdeme k měřítku mapy, plánu. Pusť si proto ukázky, ať víš, 

              co nás čeká. Možná už i sám tuto problematiku využití měřítka mapy již znáš:

               a) jdeme-li z mapy do skutečnosti:

                     https://www.youtube.com/watch?v=-c06UuAxaFg

               b) jdeme-li ze skutečnosti do mapy:

                     https://www.youtube.com/watch?v=oszeGvQKV3s

               c) určujeme měřítko mapy:

                     https://www.youtube.com/watch?v=uy9H-uQa3us


              Děkuji za týdenní spolupráci, přeji pevné zdraví a užívejte i konečně teplejší dny.


st 20.5. Stále někteří zasílejte povinné příklady ze 13.5.! Do čtvrtku 21.5.!

              Děkuji těm, kteří mi zaslali dobrovolné příklady ke kontrole.

             Zopakuj si videem minulá učiva - počítáme s poměry (od 4 min 30 s do konce):

                               https://www.youtube.com/watch?v=0bHMWbyJHlw 

              A ještě krácení a rozšiřování poměru:

                               https://www.youtube.com/watch?v=QiV8OOASomM 

             

             Pro některé z vás raději ještě podrobně jeden příklad, nemusí psát, kdo tomu rozumí:

             Zadání: Rozděl číslo 104 na v poměru 1 : 3 : 4 : 5.

             1. krok - Poměr 1 : 3 : 4 : 5 čteme jako jeden díl ku třem stejným dílům ku čtyřem

                           stejným dílům ku pěti stejným dílům. Díly sečteme. 

                           1 díl + 3 díly + 4 díly + 5 dílů = 13 dílů

             2. krok - Číslo představuje počet dílů určený součtem:

                            13 dílů ... 104

             3. krok - Dělením určíme velikost jednoho dílu:

                            13 dílů ... 104
                            1 díl ... 104 : 13 = 8

             4. krok - Násobením hodnoty jednoho dílu určíme velikost všech částí:

                            1 díl ... 104 : 13 = 8

                            3 díly ... 8 · 3 = 24
                            4 díly ... 8 · 4 = 32
                            5 dílů ... 8 · 5 = 40

              5. krok - Zkouška: 8 + 24 + 32 + 40 = 104

                                             8 : 24 : 32 : 40 = 1 : 3 : 4 : 5


              Číslo 104 rozdělíme na čísla 8, 24, 32 a 40.

               

              Teď si napiš nový příklad:

                       Mirek se dělí s Danielem o peníze za brigádu v poměru 2 : 3. Daniel si vzal 

                       900 Kč. Kolik Kč si vzal Mirek? O kolik Kč se vlastně oba dělili?

                           M : D = 2 : 3

                           Danielových 900 Kč jsou 3 díly v poměru, proto 1 díl: 900 : 3 = 300 Kč.

                           Mirek má 2 díly, tedy 2 . 300 = 600 Kč.

                           Dohromady mají 900 + 600 = 1500 Kč.

                           (V tomto typu příkladu se nesčítají členy poměru.)


              Zkus podobným způsobem vypočítat př. v uč. 20/7.

             

út 19.5.  Stále někteří zasílejte povinné příklady ze 13.5.! Do čtvrtku 21.5.!

              Děkuji těm, kteří mi zaslali dobrovolné příklady ke kontrole.

             Dnes si poměr rozšíříme o postupný poměr. Je to poměr, který má více než 2 členy.


             Přečti si v učebnici str. 18 - 20.

             Pusť si nejdříve video (stačí po 7 min 52 s): 

                                 https://www.youtube.com/watch?v=GQnt3ZNTc80 

             Nyní si napiš do sešitu nadpis: POSTUPNÝ POMĚR

             Opiš si tabulky ze str. 19 uprostřed a 20 nahoře. 

             (V podstatě jsi zjistil, že pracuješ stejně jako s poměrem o dvou členech, jen je tam 

             členů více - 3, 4, ...)

             Napiš si tyto řešené příklady: 

                    Př.: Rozšiř postupný poměr pěti - a) 3 : 6 : 4 = (3.5) : (6.5) : (4.5) = 15 : 30 : 20

                                                                            b) 5 : 2 : 11 = 25 : 10 : 55


                   Př.: Zkrať postupný poměr třemi: a) 24 : 15 : 30 = (24:3) : (15:3) : (30:3) = 8 : 5 : 10

                                                                          b) 12 : 63 : 33 = 4 : 21 : 11


                    Př.:  Zkrať postupný poměr na základní tvar:

                                      a) 9 : 6 : 27 = (9:3) : (6:3) : (27:3) = 3 : 2 : 9

                                      b) 22 : 33 : 55 = 2 : 3 : 5        - krátili jsme 11

                                      c)  8 : 4 : 32 = 2 : 1 : 8          - krátili jsme 4

      

           Zkus nyní vypočítat a případně zaslat ke kontrole:

                                  - uč. 20/3. A a, c

                                  - uč. 20/5. A a, b, c

                                  - uč. 21/12. A a, b

                                  - uč. 20/8. 

             


po 18.5.  Stále někteří zasílejte povinné příklady ze 13.5.!

               Napiš si do sešitu tento příklad:

                          Př.: Rozděl číslo 369 na dvě části v poměru 1 : 2.

              Zkus si jej sám vyřešit a pak si zkontroluj s nabízeným řešením, případně si oprav 

              či opiš správné řešení.   

                         Řešení:   1 díl + 2 díly = 3 díly

                                         3 díly ... 369

                                          1 díl ... 369 : 3 = 123

                                         2 díly ... 123 · 2 = 246

                                         Zkouška: 123 + 246 = 369, tedy 123 : 246 = 1 : 2

                                         Číslo 369 rozdělíme na čísla 123 a 246.


             A ještě totéž se slovní úlohou:

                           Př.: Dva kamarádi Petr a Robert si vydělali na společné brigádě 1 200 Kč. 

                                 Tuto částku si rozdělili v poměru 13 : 11. O kolik více peněz dostal Petr

                                 než Robert?     


                          Řešení: P : R = 13 : 11

                                        13 + 11 = 24

                                       1200 : 24 = 50 (1 díl)

                                       Petr ... 13 . 50 = 650 Kč

                                       Robert ... 11 . 50 = 550 Kč

                                       Zkouška: P + R = 650 + 550 = 1200 Kč

                                       650 - 550 = 100 Kč

                                       Petr dostal o 100 Kč více než Robert. 


         Zkus obdobným způsobem příklady: Sb. 75/13. A a, b, c

                                                                      : Sb. 75/10. A

                                                                      : Sb. 76/14. (vykopané metry použij jako členy 

                                                                         poměru - finta) 

         Příklady opět můžeš zaslat ke kontrole. Děkuji.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

čt 14.5.  Stále někteří zasílejte povinné příklady ze 13.5.! Vy, kteří zasíláte, až na malé detaily 

             řešíte správně. Toto učivo navazuje na zlomky, takže kdo zvládal úpravy zlomků, určitě

             zvládá i úpravy poměru.

             Dnes navážeme na video, jež jste si měli pustit závěrem včerejší hodiny. 

             Do sešitu si napiš nadpis: POČÍTÁME S POMĚRY


             Podnadpis: 1) ZMĚNA ČÍSLA V DANÉM POMĚRU

                 Přečti si v uč. str. 14 od nadpisu a 15 nahoře.

                 Opiš si tabulku na str. 15 v horní části (nad př. 1).

                 Pusť si video (po 3 min 50 s) :    https://www.youtube.com/watch?v=Iasb1qfGhtg 

                 Opiš si nyní: to co je na stránce videa těsně před 3 min 50 s

                 Zkus si vypočítat příklady: uč. 15/3. A a, c, d;  uč. 15/4. A a, b, c


            Podnadpis: 2) ROZDĚLENÍ ČÍSLA V DANÉM POMĚRU

                  Pusť si video (od 7 min 17 s do 10 min 7 s) : 

                                        https://www.youtube.com/watch?v=Iasb1qfGhtg 

                 Opiš si nyní: to co je na stránce videa těsně před 10 min 7 s.

                 Pusť si video (od 10 min 7 s do 12 min 27 s) : 

                                         https://www.youtube.com/watch?v=Iasb1qfGhtg 

                 Opiš si nyní: to co je na stránce videa těsně před 12 min 27 s.


                 Zkuste se nad těmi příklady z videa zamyslet a pochopit je. V pondělí si to 

                 připomeneme a budeme řešit podobné příklady. 

                 Děkuji za týdenní spolupráci. Nejlepší je, když se vám daří věci dělat z hodiny na 

                 hodinu, jinak se vám to nakupí a ztratíte se v učivu jako Jeníček s Mařenkou 

                 v lese. Není pro mnohé z vás jednoduché dělat matematiku v domácích 

                 podmínkách, ale věřím, že s pomocí těch ukázek a s vaší pílí to zvládneme. Vy, 

                 co mi zasíláte průběžně řešení příkladů, aspoň hned víte, jak to zvládáte. A mne 

                 těší, když vidím, že látce rozumíte. Tak krásný víkend. 

             


st 13.5. Povinné příklady k zaslání, vypracujte prosím nejlépe do čt 14.5. Díky. 

            Týkají se probíraného poměru. Vy, kteří mi zasíláte průběžně příklady, jste šikovní 

            a poměr krásně zvládáte. Děkuji tímto některým za pravidelnou spolupráci!

                   :Sb. 69/4. a, c, e       

                   :Sb. 71/4.           

                   :Sb. 72/6. A     

                   :Sb. 72/11. a, b, c, d        

                   :Sb. 73/12. a, c, d, f           

                   : Sb. 73/13. a, d


             Nyní jste se dozvěděli základy o poměru, úpravách poměru. Můžeme se tedy pustit 

             do počítání s poměry. Neboť dnes vypracováváte povinné příklady, pusťte si na závěr

              video (tímto se budeme zabývat zítra):  do 2 min 28 s  

                              https://www.youtube.com/watch?v=0bHMWbyJHlw     


út 12.5.  Dnes si rozšíříme krácení poměru na základní tvar v příkladech s desetinnými čísly 

              a se zlomky. Pusť si nejdříve video od 18 min 30 s po 29 min 36 s:

                          https://www.youtube.com/watch?v=hXU7tUBP8jw 

              Opiš si ty 3 příklady na krácení poměru na základní tvar, které jsou ve videu na 

              stránce těsně před uplynutím doby 25 min 53 s.

              Opiš si ty 2 příklady na krácení poměru na základní tvar, které jsou ve videu na

               stránce těsně před uplynutím doby 29 min 30 s.

               Nyní zkus podobným způsobem vypracovat př.:

                             - uč. 13/10.

                             - uč. 13/11.A - b, c, d

              Případně můžeš ještě zkusit: uč. 13/14.A

              Rád opravím zaslaná vaše řešení. Zítra zadám nějaké povinné příklady k zaslání. 

              Děkuji za dálkovou spolupráci, zkuste to vydržet ... 


po 11.5.  A máme další týden. Zopakuj si nejdříve krácení zlomků na základní tvar, aspoň na to

              koukni pohledem v sešitě, opět začátek 7. ročníku. Při sledování dalšího videa si

              uvědomíš spojitost s novým učivem, a to krácením poměru na základní tvar (pusť si 

              od 44 s do 11 min 30 s:

                     https://www.youtube.com/watch?v=hXU7tUBP8jw 

             Nyní si napiš nadpis: POMĚR V ZÁKLADNÍM TVARU

             Opiš si tab. na str. 12 dole.    

             Opiš si těch 5 příkladů na krácení poměru na základní tvar, které jsou ve videu na 

             stránce těsně před uplynutím doby 11 min 30 s.

             Nyní si to vyzkoušej a budu rád za zaslání příkladů ke kontrole:

                         - uč. 13/7.

                        - uč. 13/9.

                        - uč. 13/11. A a), 13/11. B a) 

            

čt 7.5.  Zopakuj si rozšiřování a krácení zlomků, aspoň na to koukni pohledem v sešitě,

            začátek 7. ročníku. Při sledování dalšího videa si uvědomíš spojitost s novým učivem, 

            a to rozšiřováním a krácením poměru:

                         https://www.youtube.com/watch?v=xqVkhv9hvgo 

           Napiš si nyní do sešitu nadpis: ROZŠIŘOVÁNÍ A KRÁCENÍ POMĚRU

           Přečti si v uč. str. 10.

          Opiš si tabulky na str. 10 dole a str. 11 uprostřed. 

          Zkus vypracovat př.: uč. 11/1.

                                           : uč. 11/2. A a) 7 : 6 = (7.2) : (6.2) = 14 : 12   b) ...  c) ...  d) ...

                                           : uč. 11/3. A a) 36 : 90 = (36:2) : (90:2) = 18 : 45   b) ...  c) ...  d) ...

                                           : uč. 11/4

                                          : uč. 11/5.

          Opět můžeš zaslat svá řešení ke kontrole.

          Přeji pěkné tři dny volníčka! A zasloužený relax!

                                                  

st 6.5.  Budeme pokračovat v poměru.

            Pusť si video po 5 min 49 s:    https://www.youtube.com/watch?v=XqKzVBvHh8I 

            Přečti si př. v uč. str. 7/E a opiš si dolní vybarvenou tabulku.

            Udělej př. uč. 8/7. (nezapomeň na stejné jednotky).

            Přečti si př. v uč. 8/F a opiš si tabulku pod tím příkladem.

            Vypracuj př. uč. 8/8., 9/9., 9/11.A


út 5.5.  Nyní se budeme věnovat kapitole: POMĚR (napiš si)

            Budeme pracovat s učebnicí 2. díl!

            Určitě jsi již například ředil v poměru např. 1 : 7 sirup s vodou. Znamená to, že na 

            1 dílek sirupu (např. 1 dl sirupu) přiliješ 7 stejných dílů vody (např. 7 dl vody).

            Přečti si v uč. str. 5 - 6. 

            Napiš podnadpis: CO JE POMĚR

           Opiš tabulku na str. 6 dole. 

           Zkus si vypracovat (řešení můžeš zaslat): uč. 7/1.; 7/2; 7/3.; 7/4. 7/5.  

           

           Věřím, že po geometrii je poměr příjemnou změnou. Ať se daří.


po 4.5.  Termín na odeslání příkladů jsem prodloužil do dnešního dne! Prosím, zašlete!

              

              Ve čtvrtek jsi se dozvěděl, že povrch hranolu se vypočítá tak, že vypočítáš obsah 

              podstavy (vynásobíš dvěma, neboť hranol má 2 podstavy), pak obsah pláště 

              a posléze dvojnásobek obsahu sečteš s obsahem pláště. Vzorový příklad jsi si psal 

              na konci minulé hodiny. Dnes si zkus řešit a budu rád, když zašleš ke kontrole:

                         - př. uč. 81/7.B

                        - P.S. 52/3.a) (podstava je trojúhelník, změř i jeho výšku, abys spočítal jeho

                          obsah, tj. obsah podstavy - vzorec máš již znát, nedávno jsme se učili)


čt 30.4.  Téměř nikdo mi zatím nezaslal povinné příklady ze středy 29.4. Prosím, nezapomeňte

               na vypracování a zaslání příkladů!

   

              Podívej se na video (síť hranolu):  https://www.youtube.com/watch?v=tj5jpX-5QuA


              Nyní si napiš nadpis do sešitu: POVRCH HRANOLU

             Opiš do sešitu z uč. 80/horní tabulku

             Nyní si pusť video (povrch hranolu):  https://www.youtube.com/watch?v=s-BhHCK5cEA

             Napiš si do sešitu tento příklad (zadání i řešení):

                  Zadání:  Vypočtěte povrch čtyřbokého hranolu, platí-li: podstavou je rovnoběžník, 

                                  ve kterém je a = 9 cm, b = 4 cm, va = 3 cm. Výška hranolu je 8 cm.

                                  (náčrtek můžeš udělat podle obr. v P.S. 52/2., jen změn čísla)

                                  (pozor - podstava není obdélník, ale rovnoběžník, proto ta výška 

                                   rovnoběžníku)

                 Řešení: a = 9 cm, b = 4 cm, va = 3 cm, v = 8 cm 

                             obsah podstavy  Sp = a . va  

                                                          Sp = 9 . 3  

                                                          Sp = 27 cm²

                             obsah pláště  Spl = o . v                      obvod podstavy  o = 2 . (a+b)

                                                    Spl = 26 . 8                                                 o = 2 . (9+4)

                                                    Spl = 208 cm²                                            o = 26 cm

                             povrch  S = 2 . Sp + Spl  

                                           S = 2 . 27 + 208  

                                           S = 262 cm²

 

                 Děkuji za týdenní spolupráci a co nejkrásnější víkend přeji. 


st 29.4.  Dnes mi povinně vypracujte příklady na opakování trojúhelníku a lichoběžníku: 

                    - uč. 72/1. A, 2. A, 3. A 

              Prosím o zaslání do čtvrtku 30.4. Děkuji.


             Dnes také pokročíme v hranolech. Určitě se ti podaří poznat v uč. 75/4. na základě 

             obrázků, o který hranol se jedná. Možná máš některé z těchto hranolů-pochutin doma.

             Napiš si podnadpis: PLÁŠŤ HRANOLU

             Opiš si do sešitu tabulku v uč. na str. 75 uprostřed.

             Napiš si podnadpis: SÍŤ HRANOLU

             Opiš si do sešitu tabulku v uč. na str. 76 nahoře.

             Zkus si vzít např. krabičku od čaje, rozložit ji do roviny a ostříhat  přebytečné plochy 

             (většinou kvůli slepení krabičky), abys dostal síť kvádru. Pak můžeš vyfotit a zaslat ke 

              kontrole. Jsem zvědavý, jak se ti to zdaří.

             Dále zkus vypracovat: P.S. - 48/1. 

         

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky