M - 7. A
MATEMATIKA 7. A
Vítám vás na nových stránkách. Spolupracovat budeme obdobně.
Kontakt: vildajarka@seznam.cz
po 15.6. Tento týden zadám opakovací příklady. Můžeš-li a chceš-li, udělej si a případně zašli
ke kontrole. Děkuji a za všechnu spolupráci v nelehké situaci děkuji. Přeji také krásné
prázdniny.
Př.: Sb. 109/1.A; 109/2.Aa,b; 109/3. Aa,b,c; 110/7.Aa,b; 111/16.; 112/20., 112/22.
čt 10.6. Abychom tento týden stihli vše o procentech v rámci učiva 7. roč., podíváme se nyní
na promile, což opět s procenty souvisí. Příští týden je vypracování úkolů dobrovolné,
kdo můžete, prosím, ještě týden zkuste spolupracovat. Bude se jednat spíše
o doplnění či opakování. Děkuji za pro mnohé nelehkou spolupráci v době koronaviru
a věřím, že od 1.9. se budeme pravidelně setkávat ve škole s vyučujícími.
Napiš si nadpis: PROMILE
Opiš si tabulku v uč. str. 74.
Tedy: 0,8 % = 8 ‰, 0,07 % = 0,7 ‰
6 ‰ = 0,6 %, 27 ‰ = 2,7 %
Zkus si cvičení: uč. 75/2.B, 75/3.B
Opiš si příklad: Vypočítej, kolik je: 5,4‰ z 25 000 Kč.
1000 ‰ ..... 25 000 Kč
1 ‰ ....... 25000 : 1000 = 25 Kč
5,4 ‰ ..... 5,4 . 25 = 135 Kč
Zkus vypočítat př. v uč. 75/4.
st 9.6. V úterý ve škole jsme se bavili o úroku, dani z úroku. Podíváme se na to.
Napiš si nadpis: ÚROKOVÁ SAZBA A ÚROK
Přečti si v uč. str. 69 - 70.
Opiš si tabulky uprostřed str. 70.
Opiš si tyto příklady:
1) Úrok nezdaněný
Př.: Vypočítejte roční úrok z půjčky 100 000 Kč při roční úrokové míře 6%.
100% ..... 100 000 Kč
1 % .....1 000 Kč
6 % ..... 1 000 . 6 = 6 000 Kč (roční úrok - nezdaněný)
Vratka po roce: půjčka + úrok = 100 000 + 6 000 = 106 000 Kč.
Roční úrok z dané půjčky je 6 000 Kč a celková vratka 106 000 Kč.
Vysvětlili jsme si ve škole, že stát chce z každé finanční transakce daň. Daň se
odevzdává z úroku. Provedeme stejný příklad, ale s daní. Daň z úroků námi
počítaných je 15 %.
2) Úrok zdaněný
Př.: Vypočítejte zdaněný roční úrok z půjčky 100 000 Kč při roční úrokové
míře 6%. Jaká je výše daně státu?
100% ..... 100 000 Kč
1 % .....1 000 Kč
6 % ..... 1 000 . 6 = 6 000 Kč (roční úrok - nezdaněný)
Daň z úroku (15 % z 6 000 Kč): 100 % ..... 6 000 Kč
1 % ..... 60 Kč
15 % ..... 15 . 60 = 900 Kč (daň z úroku)
Zdaněný roční úrok: 6 000 - 900 = 5 100 Kč
Vratka po roce: půjčka + zdaněný úrok = 100 000 + 5 100 = 105 100 Kč.
Roční zdaněný úrok z dané půjčky je 5 100 Kč a celková vratka 105 100 Kč.
Daň státu činí 900 Kč.
Můžeš zkusit vypočítat a zaslat: uč. 73/11., 76/10.A
út 9.6. Setkání s 15 žáky ve škole - procvičování procent a řešení těch 3 příkladů z 8.6.
po 8.6. Zkus si dnes spočítat tyto příklady. Zítra se uvidíme ve škole, vezměte si sešity,
učebnice nemusíte, zkusíme prolétnout mnohé učivo, kterým jste se doma zabývali.
Př.: 1) Šest žáků 7. třídy, což představuje 24% všech žáků třídy, mělo vyznamenání.
Kolik je ve třídě žáků?
2) Z celkového počtu 60 dětí pátého ročníku jede 75 % na školu v přírodě. Kolik
dětí jede na školu v přírodě?
3) Z 570 míst v divadle bylo při představení obsazeno 490 míst. Kolikaprocentní
byla návštěvnost představení?
Nachystej si řešení příkladů na úterý, projdeme je spolu. Díky.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
čt 4.6. Zkus si zopakovat výpočet procentové části: sb. 102/22.
Zkus si zopakovat výpočet základu: uč. 62/8. A a)
Nyní si uděláme třetí možný příklad u výpočtů s procenty, takže si napiš:
3) Výpočet počtu procent:
Př.: Z 25 žáků ve třídě je 16 dívek. Kolik je to %? A kolik % tvoří chlapci?
Řešení: 100 % ..... 25 žáků
1 % ..... 25 : 100 = 0,25 žáka
x % ...... 16 dívek
--------------------------------------------------
x = 16 : 0,25 = 64 % (dívky)
Chlapci: 100 % - 64 % = 36 %
Ve třídě je 64 % dívek a 36 % chlapců.
Až si příklad opíšeš, podívej se ještě na video:
https://www.youtube.com/watch?v=2GDyULXEyUs
Zkus vypočítat a opět můžeš zaslat ke kontrole spolu s příklady na začátku
dnešní hodiny:
Př.: Ve volbách do třídního parlamentu hlasovalo pro Jitku 60 žáků
z celkem 250 žáků školy. Kolik % hlasů Jitka získala?
st 3.6. Na opakování výpočtu procentové části spočítej (a případně zašli ke kontrole) př.:
- uč. 57/11.
Můžeš si pustit video, stačí po 4 min 30 s:
https://www.youtube.com/watch?v=SdEWyLd4vSA
Dnes se kousek posuneme dále, napiš si vzorový příklad:
2) Výpočet základu
Př.: Když 25% je 400 Kč, kolik je základ?
25 % ........ 400 Kč (napíšeme zadané hodnoty)
1 % ........ 400 : 25 = 16 Kč (vydělíme procentovou část počtem procent)
100 % ......... 16 . 100 = 1 600 Kč (vynásobíme jedno procento stem)
Základ byl 1 600 Kč.
Můžeš si pustit video od 9 min 48 s do 11 min 36 s:
https://www.youtube.com/watch?v=XWL57IGew_I
Zkus si vypočítat (a opět budu rád, zašleš -li ke kontrole):
- uč. 65/2.
út 2.6. Věřím, že včerejší učivo máte zvládnuté. Nyní si napiš do sešitu větu, na které
si vysvětlíme určité pojmy u procent:
Marie z částky 1500 Kč věnovala 5 % Lucii, což je 75 Kč.
ZÁKLAD, tj 100 % ... 1500 Kč
POČET PROCENT ... to je těch 5 % (kolik % nás zajímá)
PROCENTOVÁ ČÁST ... 75 Kč
Dále si napiš:
1) Výpočet procentové části (to jsme již vlastně včera zkusili v př. o Marii a Lucii)
Př.: Televizor za 11 500 Kč byl zlevněn o 8 %. Kolik Kč činí sleva? Jaká je jeho
nová cena?
100 % ... 11 500 Kč
1 % ... 11 500 : 100 = 115 Kč
8 % ... 115 . 8 = 920 Kč (sleva)
11 500 - 920 = 10 580 Kč (nová cena)
Televizor zlevnili o 920 Kč a stojí nyní 10 580 Kč.
Zkus nyní vypočítat a případně zaslat ke kontrole (opiš si i zadání):
Př.: Anežka šla do obchodu, kde viděla rifle s cenou 750 Kč a cedulkou - sleva
20 % bude odečtena u pokladny. Kolik korun byla sleva? Kolik Kč zaplatila
Anežka u pokladny?
Př.: Honza si dal za cíl udělat každý den 120 kliků. Dnes se mu povedlo o 10 %
kliků udělat více. Kolik jich tedy dnes udělal?
po 1.6. Přeji vše dobré k dnešnímu Dni dětí. Jako dárek přidám i trochu nového učiva,
ale věřím, že pro vás zajímavého i praktického.
Napiš si nadpis kapitoly: PROCENTA, ÚROKY
Dále si napiš podnadpis: CO JE TO PROCENTO
Opiš si tabulku v uč. 2. díl na str. 55 nahoře.
Opiš si příklad: Př.: Vypočítej - a) 1 % z 2200 kg
100 % ... 2200 kg
1 % ... 2200 : 100 = 22 kg
b) 1 % z 39 Kč
100 % ... 39 Kč
1 % ... 39 : 100 = 0,39 Kč
Obdobným způsobem si vypočítej př.: uč. 55/1.
Opiš si tabulku na str. 55 dole.
Prohlédni si uč. 56/B a zjistíš , že vše je správně. Snaž se tomu porozumět.
Vypracuj (stačí výsledky) př.: uč. 56/4. a)
Přečti si příklad uč. 56/C a snaž se mu porozumět (nejdříve se spočítá 1 % a pak z něj
daný počet %; obdobné, jako bys nejdříve zjistil cenu jedné krabice mléka a pak ji
vynásobil počtem krabic a zjistil tím konečnou sumu).
Opiš si příklad i s řešením:
Marie má 1500 Kč. Rozhodla se 5 % z této částky věnovat Lucii na přípravu
oslavy narozenin. Kolik Kč tedy Lucii věnovala?
100 % ........ 1500 Kč (tzv. ZÁKLAD)
1 % .......... 1500 : 100 = 15 Kč
5 % ......... 5 . 15 = 75 Kč
Marie přispěla Lucii na oslavu částkou 75 Kč. (Lucie děkuje!)
čt 28.5. Dnešní poslední hodinu týdne věnujeme opakování, abyste si zvládli nechat vše
uležet. Příští týden přeskočíme přímou a nepřímou úměrnost a zaměříme se na
procenta. Ta již ze života trochu čí více znáte a setkáváte se s nimi (slevy v obchodech
apod.).
Dnes je zadání dalších povinných příkladů (zaslat nejlépe do úterý 2. 6.):
- uč. 28/úl. na závěr A - 9., 10
Děkuji opět za týdenní spolupráci a přeji dobrý víkend.
st 27.5. Stále někteří zasílejte povinné příklady z 21.5.! Do čtvrtku 28.5.!
Ve čtvrtek jste se dívali na videa ohledně měřítka mapy, plánu.
Napiš si podnadpis: Výpočet měřítka mapy
Pusť si ještě jednou toto video: https://www.youtube.com/watch?v=uy9H-uQa3us
Opiš si příklad z videa (zadání, výpočet).
Opiš si zadání příkladu: Zdice jsou 10 km od Berouna. Na Petrově mapě jsou tato
města vzdálena 4 cm. Jaké je měřítko Petrovy mapy?
Zkus si příklad vyřešit, pak se podívej, jak se ti to podařilo a případně si oprav
a napiš si správné řešení:
Řešení:
Nejprve převedeme obě vzdálenosti na stejné jednotky - cm.
10 km = 10 000 m = 1 000 000 cm
Takže 4 cm na mapě představuje 1 000 000 cm ve skutečnosti.
Měřítko mapy hledáme ve tvaru 1 : x.
4 cm na mapě ........ 1 000 000 cm ve skutečnosti
1 cm na mapě .........1 000 000 : 4 = 250 000 cm ve skutečnosti
Měřítko Janiččiny mapy je 1 : 250 000.
Jiné řešení (viz řešení ve videu):
Dáme ve stejných jednotkách do poměru mapu : skutečnosti a pak zkrátíme tak,
aby první člen poměru byl 1.
4 : 1 000 000 = 1 : 250 000
Měřítko Janiččiny mapy je 1 : 250 000.
Zkus vypočítat a můžeš zaslat ke kontrole: Př.: Sb. 80/7.
út 26.5. Stále někteří zasílejte povinné příklady z 21.5.! Do čtvrtku 28.5.!
Ve čtvrtek jste se dívali na videa ohledně měřítka mapy, plánu.
Napiš si podnadpis: Výpočet rozměru na mapě (jdeme ze skutečnosti do mapy)
Pusť si ještě jednou toto video: https://www.youtube.com/watch?v=oszeGvQKV3s
Opiš si příklad z videa (zadání, výpočet).
Opiš si zadání příkladu: Vzdálenost z Prahy do Brna je podle dálničního ukazatele
200 km. Jak daleko jsou obě města od sebe na automapě
s měřítkem 1 : 200 000?
Zkus si příklad vyřešit, pak se podívej, jak se ti to podařilo a případně si oprav
a napiš si správné řešení:
Řešení:
Měřítko 1 : 200 000 znamená, že 1 cm na mapě představuje 200 000 cm ve
skutečnosti.
Převedeme 200 000 cm = 2 000 m = 2 km.
Tedy 1 cm na mapě představuje 2 km ve skutečnosti.
1 cm na mapě = 2 km ve skutečnosti
x cm na mapě 200 km ve skutečnosti
x = 200 : 2
x = 100 cm
Vzdálenost obou měst na mapě bude 100 cm = 1 m.
Zkus vypočítat a můžeš zaslat ke kontrole: Př.: Sb. 80/6. a, b
po 25.5. Stále někteří zasílejte povinné příklady z 21.5.! Do čtvrtku 28.5.!
Děkuji těm, kteří mi zasíláte i dobrovolné příklady ke kontrole.
Ve čtvrtek jste se dívali na videa ohledně měřítka mapy, plánu.
Vezmeme to pěkně popořádku.
Napiš si nadpis: MĚŘÍTKO MAPY A PLÁNU
Napiš si podnadpis: Výpočet rozměru ve skutečnosti (jdeme z mapy do
skutečnosti)
Pusť si ještě jednou toto video: https://www.youtube.com/watch?v=-c06UuAxaFg
Opiš si příklad z videa (zadání, výpočet).
Opiš si tabulku v učebnici na str. 22 uprostřed.
Opiš si tabulku v učebnici na str. 23 dole.
Opiš si zadání příkladu: Na turistické mapě s měřítkem 1 : 40 000 je vzdálenost
Staré Lhoty a Nové Lhoty 9 cm. Jaká je vzdálenost těchto
obcí ve skutečnosti?
Zkus si příklad vyřešit, pak se podívej, jak se ti to podařilo a případně si oprav
a napiš si správné řešení:
Řešení:
Měřítko 1 : 40 000 znamená, že 1 cm na mapě představuje 40 000 cm ve skutečnosti.
Převedeme 40 000 cm = 400 m = 0,4 km.
Tedy 1 cm na mapě představuje 0,4 km ve skutečnosti.
1 cm na mapě 0,4 km ve skutečnosti
9 cm na mapě představuje 9 . 0,4 = 3,6 km.
Vzdálenost Staré Lhoty a Nové Lhoty je 3,6 km.
Zkus vypočítat a můžeš zaslat ke kontrole: Př.: Sb. 78/2. A a)
: Sb. 78/1. a)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
čt 21.5. Stále někteří zasílejte povinné příklady ze 13.5.! Do čtvrtku 21.5.!
Děkuji těm, kteří mi zaslali dobrovolné příklady ke kontrole.
Dnes je zadání dalších povinných příkladů (zaslat nejlépe do úterý 26. 5.):
Uč. 28/úl. na závěr A: 1. - 8.
Od nového týdne přejdeme k měřítku mapy, plánu. Pusť si proto ukázky, ať víš,
co nás čeká. Možná už i sám tuto problematiku využití měřítka mapy již znáš:
a) jdeme-li z mapy do skutečnosti:
https://www.youtube.com/watch?v=-c06UuAxaFg
b) jdeme-li ze skutečnosti do mapy:
https://www.youtube.com/watch?v=oszeGvQKV3s
c) určujeme měřítko mapy:
https://www.youtube.com/watch?v=uy9H-uQa3us
Děkuji za týdenní spolupráci, přeji pevné zdraví a užívejte i konečně teplejší dny.
st 20.5. Stále někteří zasílejte povinné příklady ze 13.5.! Do čtvrtku 21.5.!
Děkuji těm, kteří mi zaslali dobrovolné příklady ke kontrole.
Zopakuj si videem minulá učiva - počítáme s poměry (od 4 min 30 s do konce):
https://www.youtube.com/watch?v=0bHMWbyJHlw
A ještě krácení a rozšiřování poměru:
https://www.youtube.com/watch?v=QiV8OOASomM
Pro některé z vás raději ještě podrobně jeden příklad, nemusí psát, kdo tomu rozumí:
Zadání: Rozděl číslo 104 na v poměru 1 : 3 : 4 : 5.
1. krok - Poměr 1 : 3 : 4 : 5 čteme jako jeden díl ku třem stejným dílům ku čtyřem
stejným dílům ku pěti stejným dílům. Díly sečteme.
1 díl + 3 díly + 4 díly + 5 dílů = 13 dílů
2. krok - Číslo představuje počet dílů určený součtem:
13 dílů ... 104
3. krok - Dělením určíme velikost jednoho dílu:
13 dílů ... 104
1 díl ... 104 : 13 = 8
4. krok - Násobením hodnoty jednoho dílu určíme velikost všech částí:
1 díl ... 104 : 13 = 8
3 díly ... 8 · 3 = 24
4 díly ... 8 · 4 = 32
5 dílů ... 8 · 5 = 40
5. krok - Zkouška: 8 + 24 + 32 + 40 = 104
8 : 24 : 32 : 40 = 1 : 3 : 4 : 5
Teď si napiš nový příklad:
Mirek se dělí s Danielem o peníze za brigádu v poměru 2 : 3. Daniel si vzal
900 Kč. Kolik Kč si vzal Mirek? O kolik Kč se vlastně oba dělili?
M : D = 2 : 3
Danielových 900 Kč jsou 3 díly v poměru, proto 1 díl: 900 : 3 = 300 Kč.
Mirek má 2 díly, tedy 2 . 300 = 600 Kč.
Dohromady mají 900 + 600 = 1500 Kč.
(V tomto typu příkladu se nesčítají členy poměru.)
Zkus podobným způsobem vypočítat př. v uč. 20/7.
út 19.5. Stále někteří zasílejte povinné příklady ze 13.5.! Do čtvrtku 21.5.!
Děkuji těm, kteří mi zaslali dobrovolné příklady ke kontrole.
Dnes si poměr rozšíříme o postupný poměr. Je to poměr, který má více než 2 členy.
Přečti si v učebnici str. 18 - 20.
Pusť si nejdříve video (stačí po 7 min 52 s):
https://www.youtube.com/watch?v=GQnt3ZNTc80
Nyní si napiš do sešitu nadpis: POSTUPNÝ POMĚR
Opiš si tabulky ze str. 19 uprostřed a 20 nahoře.
(V podstatě jsi zjistil, že pracuješ stejně jako s poměrem o dvou členech, jen je tam
členů více - 3, 4, ...)
Napiš si tyto řešené příklady:
Př.: Rozšiř postupný poměr pěti - a) 3 : 6 : 4 = (3.5) : (6.5) : (4.5) = 15 : 30 : 20
b) 5 : 2 : 11 = 25 : 10 : 55
Př.: Zkrať postupný poměr třemi: a) 24 : 15 : 30 = (24:3) : (15:3) : (30:3) = 8 : 5 : 10
b) 12 : 63 : 33 = 4 : 21 : 11
Př.: Zkrať postupný poměr na základní tvar:
a) 9 : 6 : 27 = (9:3) : (6:3) : (27:3) = 3 : 2 : 9
b) 22 : 33 : 55 = 2 : 3 : 5 - krátili jsme 11
c) 8 : 4 : 32 = 2 : 1 : 8 - krátili jsme 4
Zkus nyní vypočítat a případně zaslat ke kontrole:
- uč. 20/3. A a, c
- uč. 20/5. A a, b, c
- uč. 21/12. A a, b
- uč. 20/8.
po 18.5. Stále někteří zasílejte povinné příklady ze 13.5.!
Napiš si do sešitu tento příklad:
Př.: Rozděl číslo 369 na dvě části v poměru 1 : 2.
Zkus si jej sám vyřešit a pak si zkontroluj s nabízeným řešením, případně si oprav
či opiš správné řešení.
Řešení: 1 díl + 2 díly = 3 díly
3 díly ... 369
1 díl ... 369 : 3 = 123
2 díly ... 123 · 2 = 246
Zkouška: 123 + 246 = 369, tedy 123 : 246 = 1 : 2
Číslo 369 rozdělíme na čísla 123 a 246.
A ještě totéž se slovní úlohou:
Př.: Dva kamarádi Petr a Robert si vydělali na společné brigádě 1 200 Kč.
Tuto částku si rozdělili v poměru 13 : 11. O kolik více peněz dostal Petr
než Robert?
Řešení: P : R = 13 : 11
13 + 11 = 24
1200 : 24 = 50 (1 díl)
Petr ... 13 . 50 = 650 Kč
Robert ... 11 . 50 = 550 Kč
Zkouška: P + R = 650 + 550 = 1200 Kč
650 - 550 = 100 Kč
Petr dostal o 100 Kč více než Robert.
Zkus obdobným způsobem příklady: Sb. 75/13. A a, b, c
: Sb. 75/10. A
: Sb. 76/14. (vykopané metry použij jako členy
poměru - finta)
Příklady opět můžeš zaslat ke kontrole. Děkuji.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
čt 14.5. Stále někteří zasílejte povinné příklady ze 13.5.! Vy, kteří zasíláte, až na malé detaily
řešíte správně. Toto učivo navazuje na zlomky, takže kdo zvládal úpravy zlomků, určitě
zvládá i úpravy poměru.
Dnes navážeme na video, jež jste si měli pustit závěrem včerejší hodiny.
Do sešitu si napiš nadpis: POČÍTÁME S POMĚRY
Podnadpis: 1) ZMĚNA ČÍSLA V DANÉM POMĚRU
Přečti si v uč. str. 14 od nadpisu a 15 nahoře.
Opiš si tabulku na str. 15 v horní části (nad př. 1).
Pusť si video (po 3 min 50 s) : https://www.youtube.com/watch?v=Iasb1qfGhtg
Opiš si nyní: to co je na stránce videa těsně před 3 min 50 s
Zkus si vypočítat příklady: uč. 15/3. A a, c, d; uč. 15/4. A a, b, c
Podnadpis: 2) ROZDĚLENÍ ČÍSLA V DANÉM POMĚRU
Pusť si video (od 7 min 17 s do 10 min 7 s) :
https://www.youtube.com/watch?v=Iasb1qfGhtg
Opiš si nyní: to co je na stránce videa těsně před 10 min 7 s.
Pusť si video (od 10 min 7 s do 12 min 27 s) :
https://www.youtube.com/watch?v=Iasb1qfGhtg
Opiš si nyní: to co je na stránce videa těsně před 12 min 27 s.
Zkuste se nad těmi příklady z videa zamyslet a pochopit je. V pondělí si to
připomeneme a budeme řešit podobné příklady.
Děkuji za týdenní spolupráci. Nejlepší je, když se vám daří věci dělat z hodiny na
hodinu, jinak se vám to nakupí a ztratíte se v učivu jako Jeníček s Mařenkou
v lese. Není pro mnohé z vás jednoduché dělat matematiku v domácích
podmínkách, ale věřím, že s pomocí těch ukázek a s vaší pílí to zvládneme. Vy,
co mi zasíláte průběžně řešení příkladů, aspoň hned víte, jak to zvládáte. A mne
těší, když vidím, že látce rozumíte. Tak krásný víkend.
st 13.5. Povinné příklady k zaslání, vypracujte prosím nejlépe do čt 14.5. Díky.
Týkají se probíraného poměru. Vy, kteří mi zasíláte průběžně příklady, jste šikovní
a poměr krásně zvládáte. Děkuji tímto některým za pravidelnou spolupráci!
:Sb. 69/4. a, c, e
:Sb. 71/4.
:Sb. 72/6. A
:Sb. 72/11. a, b, c, d
:Sb. 73/12. a, c, d, f
: Sb. 73/13. a, d
Nyní jste se dozvěděli základy o poměru, úpravách poměru. Můžeme se tedy pustit
do počítání s poměry. Neboť dnes vypracováváte povinné příklady, pusťte si na závěr
video (tímto se budeme zabývat zítra): do 2 min 28 s
https://www.youtube.com/watch?v=0bHMWbyJHlw
út 12.5. Dnes si rozšíříme krácení poměru na základní tvar v příkladech s desetinnými čísly
a se zlomky. Pusť si nejdříve video od 18 min 30 s po 29 min 36 s:
https://www.youtube.com/watch?v=hXU7tUBP8jw
Opiš si ty 3 příklady na krácení poměru na základní tvar, které jsou ve videu na
stránce těsně před uplynutím doby 25 min 53 s.
Opiš si ty 2 příklady na krácení poměru na základní tvar, které jsou ve videu na
stránce těsně před uplynutím doby 29 min 30 s.
Nyní zkus podobným způsobem vypracovat př.:
- uč. 13/10.
- uč. 13/11.A - b, c, d
Případně můžeš ještě zkusit: uč. 13/14.A
Rád opravím zaslaná vaše řešení. Zítra zadám nějaké povinné příklady k zaslání.
Děkuji za dálkovou spolupráci, zkuste to vydržet ...
po 11.5. A máme další týden. Zopakuj si nejdříve krácení zlomků na základní tvar, aspoň na to
koukni pohledem v sešitě, opět začátek 7. ročníku. Při sledování dalšího videa si
uvědomíš spojitost s novým učivem, a to krácením poměru na základní tvar (pusť si
od 44 s do 11 min 30 s:
https://www.youtube.com/watch?v=hXU7tUBP8jw
Nyní si napiš nadpis: POMĚR V ZÁKLADNÍM TVARU
Opiš si tab. na str. 12 dole.
Opiš si těch 5 příkladů na krácení poměru na základní tvar, které jsou ve videu na
stránce těsně před uplynutím doby 11 min 30 s.
Nyní si to vyzkoušej a budu rád za zaslání příkladů ke kontrole:
- uč. 13/7.
- uč. 13/9.
- uč. 13/11. A a), 13/11. B a)
čt 7.5. Zopakuj si rozšiřování a krácení zlomků, aspoň na to koukni pohledem v sešitě,
začátek 7. ročníku. Při sledování dalšího videa si uvědomíš spojitost s novým učivem,
a to rozšiřováním a krácením poměru:
https://www.youtube.com/watch?v=xqVkhv9hvgo
Napiš si nyní do sešitu nadpis: ROZŠIŘOVÁNÍ A KRÁCENÍ POMĚRU
Přečti si v uč. str. 10.
Opiš si tabulky na str. 10 dole a str. 11 uprostřed.
Zkus vypracovat př.: uč. 11/1.
: uč. 11/2. A a) 7 : 6 = (7.2) : (6.2) = 14 : 12 b) ... c) ... d) ...
: uč. 11/3. A a) 36 : 90 = (36:2) : (90:2) = 18 : 45 b) ... c) ... d) ...
: uč. 11/4
: uč. 11/5.
Opět můžeš zaslat svá řešení ke kontrole.
Přeji pěkné tři dny volníčka! A zasloužený relax!
st 6.5. Budeme pokračovat v poměru.
Pusť si video po 5 min 49 s: https://www.youtube.com/watch?v=XqKzVBvHh8I
Přečti si př. v uč. str. 7/E a opiš si dolní vybarvenou tabulku.
Udělej př. uč. 8/7. (nezapomeň na stejné jednotky).
Přečti si př. v uč. 8/F a opiš si tabulku pod tím příkladem.
Vypracuj př. uč. 8/8., 9/9., 9/11.A
út 5.5. Nyní se budeme věnovat kapitole: POMĚR (napiš si)
Budeme pracovat s učebnicí 2. díl!
Určitě jsi již například ředil v poměru např. 1 : 7 sirup s vodou. Znamená to, že na
1 dílek sirupu (např. 1 dl sirupu) přiliješ 7 stejných dílů vody (např. 7 dl vody).
Přečti si v uč. str. 5 - 6.
Napiš podnadpis: CO JE POMĚR
Opiš tabulku na str. 6 dole.
Zkus si vypracovat (řešení můžeš zaslat): uč. 7/1.; 7/2; 7/3.; 7/4. 7/5.
Věřím, že po geometrii je poměr příjemnou změnou. Ať se daří.
po 4.5. Termín na odeslání příkladů jsem prodloužil do dnešního dne! Prosím, zašlete!
Ve čtvrtek jsi se dozvěděl, že povrch hranolu se vypočítá tak, že vypočítáš obsah
podstavy (vynásobíš dvěma, neboť hranol má 2 podstavy), pak obsah pláště
a posléze dvojnásobek obsahu sečteš s obsahem pláště. Vzorový příklad jsi si psal
na konci minulé hodiny. Dnes si zkus řešit a budu rád, když zašleš ke kontrole:
- př. uč. 81/7.B
- P.S. 52/3.a) (podstava je trojúhelník, změř i jeho výšku, abys spočítal jeho
obsah, tj. obsah podstavy - vzorec máš již znát, nedávno jsme se učili)
čt 30.4. Téměř nikdo mi zatím nezaslal povinné příklady ze středy 29.4. Prosím, nezapomeňte
na vypracování a zaslání příkladů!
Podívej se na video (síť hranolu): https://www.youtube.com/watch?v=tj5jpX-5QuA
Nyní si napiš nadpis do sešitu: POVRCH HRANOLU
Opiš do sešitu z uč. 80/horní tabulku
Nyní si pusť video (povrch hranolu): https://www.youtube.com/watch?v=s-BhHCK5cEA
Napiš si do sešitu tento příklad (zadání i řešení):
Zadání: Vypočtěte povrch čtyřbokého hranolu, platí-li: podstavou je rovnoběžník,
ve kterém
je a = 9 cm, b = 4 cm, va = 3 cm. Výška hranolu je 8 cm.
(náčrtek můžeš udělat podle obr. v P.S. 52/2., jen změn čísla)
(pozor - podstava není obdélník, ale rovnoběžník, proto ta výška
rovnoběžníku)
Řešení: a = 9 cm, b = 4 cm, va = 3 cm, v = 8 cm
obsah podstavy Sp = a . va
Sp = 9 . 3
Sp = 27 cm²
obsah pláště Spl = o . v obvod podstavy o = 2 . (a+b)
Spl = 26 . 8 o = 2 . (9+4)
Spl = 208 cm² o = 26 cm
povrch S = 2 . Sp + Spl
S = 2 . 27 + 208
S = 262 cm²
Děkuji za týdenní spolupráci a co nejkrásnější víkend přeji.
st 29.4. Dnes mi povinně vypracujte příklady na opakování trojúhelníku a lichoběžníku:
- uč. 72/1. A, 2. A, 3. A
Prosím o zaslání do čtvrtku 30.4. Děkuji.
Dnes také pokročíme v hranolech. Určitě se ti podaří poznat v uč. 75/4. na základě
obrázků, o který hranol se jedná. Možná máš některé z těchto hranolů-pochutin doma.
Napiš si podnadpis: PLÁŠŤ HRANOLU
Opiš si do sešitu tabulku v uč. na str. 75 uprostřed.
Napiš si podnadpis: SÍŤ HRANOLU
Opiš si do sešitu tabulku v uč. na str. 76 nahoře.
Zkus si vzít např. krabičku od čaje, rozložit ji do roviny a ostříhat přebytečné plochy
(většinou kvůli slepení krabičky), abys dostal síť kvádru. Pak můžeš vyfotit a zaslat ke
kontrole. Jsem zvědavý, jak se ti to zdaří.
Dále zkus vypracovat: P.S. - 48/1.